تاریخچه کاشت مو

تاریخچه کاشت مو

لیست مطالب

مرور تاریخی : 181 سال جراحی ترمیم مو

اولین سابقه ثبت شده از کاشت موفق مو 181 سال پیش در سال 1822 در ورزبورگ آلمان منتشر شد. یک دانشجوی پزشکی به نام Diffenbach ، به کمک یکی از اساتیدش یک جراحی بصورت آزمایشی روی انسان ها و حیوانات انجام داد. آنها با موفقیت ، موی یک قسمت از پوست سر یک بیمار را به قسمت دیگری از پوست سرش ، پیوند زدند. پروفسور Unger، از همان روز ها باور داشت با کاشت مو ، طاسی در بین افراد بسیار کم خواهد شد.

اگرچه ، در دهه های بعد ، برخی اشارات تکمیلی در مورد کاشت مو در نوشته های مربوط به جراحی ، وارد شدند و تعداد اندکی از جراحان از روش پروفسور Unger برای درمان آلوپسی آندروژنتیک یا همان طاسی با الگوی وراثت استفاده می کنند. روش های جراحی که از پیوندزدن لایه مودار پوست سر ، استفاده می کنند ، ابتدای قرن نوزدهم ، برای درمان آلوپسی تراماتیک (طاسی در اثر سوختن یا دیگر جراحات جسمی) به کار گرفته شد.

کاشت مو در قرن نوزدهم

الگوی طاسی مردانه ، در قرن نوزدهم نادیده گرفته نشد. این بیماری مورد توجه “جادوگرانی” بود که معجون ها و داروهای مختلفی را برای درمان طاسی می فروختند. آنها با این ادعا که اگر روی پوست سر مالیده شود یا از بطری نوشیده شود ،  طاسی را درمان می کند ، معجون خود را به فروش می رساندند. (همانند آنچه هم اکنون در کشور ما انجام می شود، مثل واضح آن تبلیغات تبوزیونی گسترده ایست که در از شبکه های مختلف پخش می شود). یک جادوگر که در افسانه های غربی بسیار مشهور است ، فروشنده ای است که با کلاه مردانه و واگن نقاشی شده اش ، شهر به شهر سفر می کرد و روغن مار (مدلی از داروی قلابی) می فروخت. از طرف دیگر روزنامه های قرن نوزدهم، حاوی آگهی های داروهایی بودند که ادعا می شد همه کار می کنند از درمان سرطان گرفته تا برگرداندن مو به سر طاس.

روش های جدید کاشت مو، اولین بار در ژاپن در سال های 1930 و 1940 مطرح شدند اما تا بعد از جنگ جهانی دوم ، فقط در ژاپن مورد توجه قرار گرفت. در سال 1939 ، دکتر S.Okuda ، یک متخصص بیماری های پوستی، پیوندهای با ضخامت بالا از بانک مو به نواحی طاس را به منظور اصلاح ریزش مو در پوست سر ارائه داد. با این که بیشتر از 200 بیمار آلوپسی تراماتیک که او گزارش کرده بود ، درمان شده بودند ، روش درمانی دقیقا مشابه روش او ، نخستین بار در در سال 1959 در آمریکا برای درمان آلوپسی آندروژنتیک گزارش شد. سایر جراحان ژاپنی ، در تمام دهه های 1940 و 1950، پیوند مو به نواحی دیگری از بدن غیر از پوست سر را موفقیت آمیز گزارش کردند ؛ اما گزارش های دکتر Okuda به ژاپنی نوشته شده بودند و تا سال ها در خارج از ژاپن دیده نشدند.

قبل کاشت مو ایران فیتنمونه کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موبعد از کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موکاشت مو
قبل از کاشت موکاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

تاریخچه کاشت مو

درمان آلوپسی آندروژنتیک با کاشت مو

کاشت مو به عنوان درمانی برای آلوپسی آندروژنتیک در سال 1959 با مقاله ای از Norman Orentreich ، استاد دکترای پزشکی ، به شکل امروزی اش درآمد. این مقاله ، یک روش کاشت مو ارائه کرده است ، اما در کنار آن یک مبنای فیزیولوژیکی برای کاشت موفق مو ارائه کرده است که به همان اندازه مهم است و شامل مفاهیم “غلبه ناحیه اهداکننده” و “غلبه ناحیه گیرنده” می شود. مفهوم غلبه ناحیه اهداکننده ، نتایج متناقض بسیاری از مطالعات پیشین درباره کاشت مو را توضیح داده است.

دکتر Orentreich ، نشان داد که موفقیت در کاشت مو برای بیماری آلوپسی آندروژنتیک ، به غلبه ناحیه اهداکننده ، بستگی دارد. پیوندهای با غلبه اهداکننده ، مولفه های رشد مو در قسمت اهداکننده را بعد از پیوند به قسمت گیرنده ، نشان می دهند. پژوهشی که در دهه های 1950 و 1960 ، منتشر شد ، هم تایید کرد که “طاسی الگوی مردانه” یک وضعیت ارثی است که با کاشت مو قابل درمان است. این کشفیات ، فرضیه های دیگر درباره طاسی الگوی مردانه را ، رد می کنند. در میان آن ها ، نظریه ای که مربوط به جا به جایی ماهیچه های پوست سر بود ، در یک دوره طولانی ، فولیکول های مو را از بین می برد و منجر به طاسی می شود.

مقاله 1959 دکتر Orentreich ، نقطه شروع روش های جدید کاشت مو است. علم و هنر کاشت مو در کنار هم پیشرفت کرده اند. روش های برداشت و کاشت حتی یک فولیکول مو را هم علم ، توسعه داده است و هنر ، پا جای پای علم می گذارد و محل قرار دادن پیوندهای کوچک (3 تا 5 تار مو) و پیوندهای ریز (1 تا 3 تار مو) را تصحیح می کند به گونه ای که یک نمای کاملا طبیعی روی پوست سر کاشته شده ایجاد کند.

در کنار کاشت مو ، روش های جراحی برای درمان طاسی هم پیشرفت کردند :

  • جا به جایی لایه های مودار پوست سر برای پوشاندن نواحی بی مو ؛
  • استفاده از گسترش دهنده های بافتی برای تسهیل بازسازی پوست سر طاس ؛ و ،
  • استفاده از جراحی کاهش پوست سر برای از بین بردن پوست طاس و “بالاکشیدن” پوست مودار تا جایگزین آن شود.
درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید

وضعیت فعلی کاشت مو

در حالی که کاشت مو ، دهه هاست که یک روش پذیرفته شده است ، اما پیشرفت های علمی و فنی به جراحان ترمیم مو ، کمک کرده تا عصر جدیدی از دستاورد های کاشت مو به وجود آورند که سازگار ، امن و موثر باشد و از همه مهمتر ، طبیعی به نظر برسد. پیوندهای واضحی که ‘چسبانده شده‘ به نظر می رسند (ترمیم مو به روش HRT) و در گذشته به کار می رفتند با پیوندهای زنده و در حال رشد که واقعا غیرقابل شناسایی هستند (کاشت مو به روش FIT)، جایگزین شده اند.ابزار و روش های میکرو جراحی و ارزیابی هنری از رشد طبیعی مو ، باعث این پیشرفت ها شده است. شناسایی واحدهای فولیکولی طبیعی پوست (گروه های یک ، دو یا سه فولیکولی) و توانایی پیوند موفق هزاران گروه فولیکولی در جلسات طولانی کاشت مو ، امکان ترمیم مو را برای اکثر مردان و زنانی که از ریزش موی ارثی رنج می برند فراهم می کند. در کنار روش های پیشرفته کاشت مو ، استفاده از درمانهای پزشکی مثل فیناستراید 1 میلی گرم (شرکت پروپشیا) برای کند نمودن یا متوقف کردن پیشرفت ریزش موی ارثی ، بیشتر بیماران را در حدود دو جلسه به هدفشان می رساند.برای مردان یا زنانی که از ریزش مو رنج می برند ، یک مشاوره مفصل با یک پزشک متخصص ترمیم مو ، به شدت توصیه می شود تا تشخیص دهد که چه درمانی (یا ترکیبی از درمان ها) ، به شکل مفید و موثرتری به آنها برای رسیدن به اهدافشان در ترمیم مو کمک می کند. برای جزئیات بیشتر به بخش ریزش مو در مقاله مراجعه کنید.
کلینیک فوق تخصصی کاشت مو ایران FIT
پرسش و پاسخ ایران فیت
با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.

نظرات شما :

0 0 امتیازات
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x