جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

آیا داروهای ریزش مو در درمان آن موثر هستند ؟
ویژگی داروهای موثر ریزش مو چیست ؟
آیا داروهایی که همه روزه برای درمان ریزش مو تبلیغ می شوند، مفید هستند ؟

درصد کسانی که از ریزش مو رنج میبرند دائما در حال افزایش است و به همان میزان تعداد محصولاتی که باری جلو گیری از ریزش مو روانه بازار می شود، سیر صعودی می یابد. این محصولات که واسطه ی بازارگرمی های گسترده از طریق تبلیغات طولانی فروخته می شوند، طعمه ی خود را از بین کسانی پیدا می کند به تازگی نگران ریزش موی خود شده اند. ما در کلینیک فوق تخصصی ایران FIT  توصیه می کنیم که اگر محصولی بیش از اندازه خوب و واقعی به نظر می رسد، احتمالا شما هم تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته اید و تاکید میکنیم که در مورد این محصولات جوانب احتیاط را رعایت کنید.

جلوگیری از ریزش مو با دارو

پیشرفت ها در تکنیک های جراحی و میکروجراحی در ۵۰ سال گذشته، درمان ریزش مو را از طریق جراحی برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا ممکن ساخته است. پیشرفت ها در زمینه ی فهم بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی رویش و ریزش مو، درمان بالینی ریزش مو را برای اولین بار در تاریخ تبدیل به واقعیت کرده است.

تایید علمی موفقیت آمیز ترمیم از طریق جراحی و دارو پدیده ای است که مربوط به ده های اخیر می شود. اما از سوی دیگر ادعاهای غیر مستند در مورد درمان معجزه آسای ریزش مو مدت طولانی تری است که با ما همراه است؛ حداقل از روزی که فروشندگان انحصاری دارو در قرن ۱۹ حضور داشتند. چطور می توان بین “ادعای غیرمستند درمان معجزه آسای ریزش مو” و “واقعیت علمی و مستند ترمیم مو”  متوجه حقیقت شد؟

امیدواریم که توضیحات زیر به شما در تصمیم گیری آگاهانه در زمینه ی درمان ریزش مو کمک کند.

بررسی ادعای مطرح شده داروهای ریزش مو

یک راه این است که ادعای مطرح شده در مورد ارزش اسمی آن را قبول کرده، محصول را خریداری و امتحان کنیم. راه دیگر این است که با نگاهی عاقلانه به محصول نزدیک شویم و با کمک برخی از آزمایش ها و سوالات صحت گفته های فروشنده را مشخص کنیم. برخی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود را با هم بررسی خواهیم کرد

آیا ادعاها با کلماتی همچون جادویی، حیرت انگیز، فوق العاده، کشف علمی، تهیه شده توسط پزشکان؛ همراه است؟

این ها مواردی قدیمی و شبیه ادعای رمال هاست که باید شک و تردید شما را افزایش دهد. پس اگر محصولی که قصد تهیه آن را دارید با چنین ادعاها و کلماتی همراه است باید به صحت و سقم آن شک کنید.

چه روشی برای اثبات تاثیرگذاری محصول پیشنهاد می شود؟

اگر تنها روش، روش شفاهی است مانند: “من از محصول X استفاده کردم و سرم در عرض ۳۰ روز پر از مو شد” باید شک شما را برانگیزد. اینگونه اظهارات، اثبات معتبری برای اثرگذاری محصول نیستند. آنچه که شما خواهان دیدن آن هستید روش مستندی است که محصول در تست های بالینی بررسی شده و در بسته بندی محصول این مساله قید شده باشد که به وسیله ی سازمان غذا و داروی آمریکا یا وزارت بهداشت و درمان ایران برای استفاده مورد تایید قرار گرفته است.

آیا محصول توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) یا مراجع معتبر ایران مورد تایید قرار گرفته است؟

محصولی که رشد مو را تحریک می کند در واقع توانایی تاثرگذاری فیزیولوژی در بدن شما را دارد. آنچه که شما باید بدانید این است که:

  1. آیا محصول رشد مو را در اکثر افرادی که استفاده می کنند تحریک می کند؟
  2. اگر این چنین است آیا این کار را ایمن و با عوارض جانبی حداقلی انجام میدهد؟

تاییدیه ی FDA یا وزارت بهداشت ایران این اطمینان را میدهد که هم سلامت محصول و هم تاثیرگذاری آن به دقت مورد بررسی بالینی قرار گرفته است.

قبل کاشت مو ایران فیتنمونه کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موبعد از کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موکاشت مو
قبل از کاشت موکاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

آیا محصول در تست های بالینی مورد تایید FDA و وزارت بهداشت ایران مورد بررسی قرار گرفته است؟

آزمایشات بالینی بررسی های پزشکی هستند که در آن انسان ها مورد آزمایش قرار می گیرند. این آزمایش ها از طرف FDA برای تایید داروی جدید انجام می شوند. قبل از این که بررسی های بالینی صورت بگیرد، محصولات معمولا در تست های آزمایشگاهی و نیز در حیوانات مورد بررسی قرار گرفته اند تا مکانیسم عمل، تاثیر و سلامت آن مورد تایید قرار گیرد.

چندین نوع تست بالینی وجود دارد اما استاندارد طلایی برای بدست آوردن نتایج علمی بی طرفانه، آزمایشی است تصادفی که به صورت دوسو کور(double-blind) کنترل شده باشد و مختصرا به آن RCT گویند.

در RCT بررسی به طور تصادفی بر روی یکی از دو گروه اصلی و گروه کنترل، انجام می شود و هیچ کدام از محققین و نیز افراد گروه اصلی یا کنترل نمی دانند که  چه کسی داروی اصلی را دریافت م یکند و چه کسی شبه دارو (ماده ای غیر دارویی و بدون اثر فیزیولوژیک مثل قرص قند) را دریافت می کند. بنابراین، آزمایشات RCT دوسو کور هستند یعنی هم محققان و هم افراد شرکت کننده در تحقیق نسبت به اطلاع از واقعی یا غیرواقعی بودن داروی دریافتی کور و نا آگاه هستند.

جالب این که در آزمایشات بالینی دو داروی مورد تایید FDA به نام های فینستراید و ماینوکسیدیل، درصد قابل توجهی از افرادی که داروی غیرواقعی دریافت کرده بودند رویش موی جدید را گزارش کردند در حالی که اندازه گیری های دقیق و عکس ها نشان دادند که هیچ موی جدیدی رشد نکرده است.

مساله ی تفکر مثبت خود دلیلی است بر ارزشمندی آزمایشات دو سو کور که نتایج جانب گرایانه را ازبین می برد. چرا که در آن، فرد آنچه را که دوست دارد ببیند را میبیند. به خاطر داشتن این مساله به هنگام ارزیابی گزارشات پرشور و حرارت شفاهی که از جانب افرادی که از اثرات داروهای بدون تاییدیه ی FDA به عنوان راهکار یاد میکنند، مهم است.

شرایطی را که آزمایشات بالینی طبق آن انجام می شود FDA تعیین می کند. این مطالعات توسط محققان شناخته شده ی علوم پزشکی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، مستقل از هر شرکتی که هزینه ی انجام تحقیق را تقبل کند انجام می شود. اگر محصولی موفق به دریافت تاییدیه ی FDA شود باید تحت راهبرد FDA در بازار به فروش برسد و اظهارات در مورد محصول نمی تواند فراتر از یافته های بالینی مطرح شود. همان گونه که در سال 2001  این مساله در مورد دو داروی ترمیم موی مورد تایید FDA یعنی فینستراید(Propecia) و ماینوکسیدیل(Rogainea) رعایت شد.

آیا تبلیغ محصول، شامل ارائه ی لیستی از عوارض جانبی مرتبط با مصرف محصول میشود؟

آزمایشات مورد تایید بالینی FDA شامل مطالعه بر روی سلامت و عوارض جانبی محصول نیز می شود. غیر طبیعی است که دارویی با خاصیت اثرگزاری فیزیولوژیکی مانند تحریک کردن رویش مو، هیچ عارضه جانبی نداشته باشد. هرچند ممکن است که عوارض اندک بوده و توسط تعداد نسبتا کمی از افراد تجربه شده باشد اما مصرف کنندگان بالقوه ی محصول باید نسبت به عوارض احتمالی آن اگاهی داشته باشند. اگر در تبلیغات محصولی، حرفی از عوارض جانبی به میان نیامد و یا ادعای عدم وجود عوارض جانبی شد، بنابراین در مورد آن شک کنید.

آیا بررسی پزشکی قبل از استفاده از محصول توصیه میشود؟

با وجود این که زمینه ی ارثی عمده ترین دلیل طاسی در ایران است اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نیازمند به بررسی پزشکی قبل از هرگونه اقدامات ترمیمی مو باشد. روش های ترمیم و کاشت مو چه از طریق جراحی و چه غیر جراحی نباید قبل از بررسی توسط پزشک متخصص پوست و مو، مورد استفاده قرار گیرد. نسبت به این دو گونه ادعا در مورد محصول مشکوک باشید:

۱- محصولی که توصیه ی استفاده تحت نظر پزشک را رد می کند

۲- محصولی که مدعی است شما میتوانید بدون نظارت پزشکی از آن استفاده کنید.

درمان های معجزه آسا برای ریزش مو نوعا یا پایه ی علمی اندکی دارند و یا هیچ مبنای علمی برای ادعایشان وجود ندارد؛ همچنین هیچ آزمایش کنترل شده ای برای اثبات تاثیرگذاری و سلامت آن وجود ندارد. از سوی دیگر، درمان های پزشکی با مبنای علمی برای طاسی با الگوی مردانه یا زنانه وجود دارد که در آزمایشات محدود انجام شده امید بخش بوده اند اما تاکنون در تست های کنترل شده ی فراگیر سلامت یا تاثیرگزاری  که برای تایید FDA لازم است، به اثبات نرسیده اند. برخی از این درمان های ارائه شده ی خارج از مجاری رسمی، کاندیدای بالقوه ی آینده برای گرفتن تاییدیه از FDA میباشند. ادعاها در مورد اثرگزاری این داروها معمولا نمیتواند مستند به یافته های بالینی شود و ادعاها بیشتر جنبه ی شفاهی دارد.

آیا محصول به جای این که ترمیم کننده ی مو باشد ضخیم کننده ی تار مو است؟

اطلاعات بازاریابی محصول را به دقت بخوانید تا از درک درست ادعاها مطمئن شوید. برخی محصولات قادرند که تغییرات موقت شیمیایی در مو ایجاد کنند که تار مو را قطور میسازد و اثر پرکنندگی بر موی سر دارد. ضخیم کننده های مو، رشد مو را تحریک نمیکنند اما میتوانند باعث بهبود ظاهری در موهای نازک شوند. یک پزشک ISHRS میتواند در زمینه ی استفاده از ضخیم کننده ی مو به شما مشاوره دهد تا بدین طریق درمان مکملی برای ترمیم مو باشد.

بهترین راه برای قضاوت در مورد ادعای محصولات، معیارهای عینی  مانند نتایج آزمایشات بالینی  مورد تایید FDA و تاییدیه ی ثانویه ی FDA است. مشورت با پزشکان  ترمیم مو، اولین و بهترین گام در روند پیگیری ترمیم مو است.

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

حال سوالی که مطرح می شود این است که برای جلوگیری از ریزش موهای خود چه کنیم ؟ آیا کاشت مو تنها گزینه رهایی از ریزش مو می باشد ؟

ریزش مو در همه جای دنیا حتی کشورهایی که از نظر پزشکی فوق پیشرفته هستند، شایع است. حدود 85 درصد مردان تا قبل از رسیدن به سن 50 سالگی دچار ریزش مو یا طاسی می شوند. اما راه هایی هست که باعث می شود شما ریزش موی شدیدتری را تجربه نکنید، یا ریزش موی خود را کندتر کنید. چند راه ساده جهت جلوگیری از ریزش موی زیاد را یادآور می شویم:

رسیدگی بیش از حد به موها

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند موهای فر و حالت‌دار داشته باشند. اما فر کردن موها با روش‌های حرارتی، آسیب جدی به آنها وارد می‌کند و یکی از مهمترین دلایل ریزش مو می باشد. استفاده از اتوی مو، بیگودی، سشوار و دیگر وسایل حرارتی فرم دهنده موها باعث آسیب جدی به فولیکول های مو می شود. برای جلوگیری از آسیب جدی به موهای خود، از استفاده بیش از حد از این وسایل خصوصا بدون وسایل محافظتی اجتناب کنید.

مراقبت مناسب از موها

یکی از مهمترین راه های جلوگیری از ریزش مو، مراقبت اصولی و مناسب از مو است. اگر سؤالی دارید که کدام نوع محصولات و روش های مراقبت برای موهای شما مناسب است، از پزشک متخصص پوست و مو خود بپرسید. این شغل آن هاست که موهای شما را ببینند و چگونگی مراقبت از آن ها را به شما بیاموزند.

تغذیه مناسب

غذا سوخت طبیعی بدن ماست. پس طبیعی است که عامل مهمی در رشد موها هم باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری که رشد موها، سلامتی و طول رشد آن ها را تحت تاثیر خود می گذارد. مرغ و ماهی و سبزیجات منابع سرشاری از آهن را دارا می باشند. پس با مصرف اصولی خوردن غذا طبق برنامه ریزی مناسب میتوانیم به جلوگیری از ریزش موها کمک شایانی کرده باشیم.

مراجعه به موقع به پزشک متخصص پوست و مو

ریزش مو بین 50 تا 100 تار مو در یک روز عادی است، اما اگر تعداد ریزش حالت غیرعادی به خود گرفت بهتر است هرچه سریعتر به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. یکی از دلایل ریزش مو غیر عادی می تواند استرس باشد، اما به دلیل اینکه شاید عامل پزشکی دیگری دخیل باشد، بهتر است از درمان سرخود و بدون تجربه خودداری کرده و با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اگر ریزش موی شما به دلیل پزشکی باشد، می تواند راه های درمانی متفاوتی داشته باشد که یکی از این راه ها کاشت مو به روش FIT می تواند باشد.

در هر صورت این وظیفه هر شخص است که مراقبت کامل از مو و پوست سر خود را به عمل بیاورد. مراقب ریزش موی غیر عادی خود باشید.

دارو های ریزش مو

امروزه برای درمان ریزش و کم پشتی موی سر، بیماران متوسل به روش های مختلف درمانی توسط داروهای شیمیایی و گیاهی می‌شوند و هزینه های گزافی را بابت آن می پردازند. ولی اگر از تمامی این افراد راجع به تاثیرات این درمان ها بپرسید، اکثر قریب به اتفاق ایشان با یاس و ناامیدی از عدم نتیجه یا نتیجه بسیار ضعیف آن نام می برند.

در مورد ریزش مو تنها داروی هایی مورد تایید FDA می باشند قرص فیناستراید (Propecia) و محلول یا اسپری ماینوکسیدیل است. مصرف این دارو ها بعضا عوارض و اثرات جانبی نیز دارند که از جمله آن می توان به کاشه میل جنسی اشاره کرد. بعد از مصرف این دارو ها و استفاده مداوم از آن ها، حدود 4 ماه بعد نتایج آن ظاهر خواهد شد. اگر در طول این مدت تاثیر این دارو را مشاهده ننمودید احتمالا ادامه استفاده آن نیز برای شما فایده ای نخواهد داشت.

کلینیک فوق تخصصی کاشت مو ایران FIT

پرسش و پاسخ ایران فیت

با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.

نظرات شما :

3 1 امتیاز
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

6 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین کامنت با بیشترین رای
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

موهام خوبه ابرو از اول کم داشتم

من پیش خودتون کاشت مو کردم موهای کاشت شده که دیگه ریزش نداره ؟ تا الان هنوز دلمه ها نریخته

چه شامپویی برای جلوگیری از ریزش مو خوب است؟

تماس با ایرانFIT
6
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x