توصیه های قبل و بعد از کاشت مو

زمانی که شما تصمیم میگیرید مو بکارید حتما باید اقداماتی را انجام دهید و توصیه هایی را رعایت کنید. اینکه در این روزهای باقیمانده چه شامپویی استفاده کنید، چه بخورید و پس از عمل کاشت مو هم چه نکاتی را رعایت کنید؟ این مطلب نگاهی می‌اندازد به مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از عمل کاشت مو که لازم است انجام دهید.

لیست مطالب

اقدامات قبل از کاشت مو

  • از دو ماه قبل از عمل کاشت مو از مصرف سیگار ، قلیان و سایر مواد مخدر خودداری نمایید.
  • مصرف کپسول ها و قرص های حاوی ویتامین E ، آسپیرین، داروهای ضد انعقاد خون(وارفارین و ..)، امگا 3، ابوپروفن (ژلوفن) از حدود ده روز قبل از عمل کاشت مو ممنوع است.
  • مشروبات الکلی را یک هفته قبل از عمل کاشت موی طبیعی کنار بگذارید.
  • اگر از هر نوع دارو ، انواع ویتامین ها و مکمل های غذایی ، ترکیبات درمانی گیاهی (نظیر انواع عرقیجات ، چای سبز و سیاه و …) یک هفته قبل از عمل استفاده کرده اید ، حتماً پزشک خود را آگاه سازید. زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف آنها و جایگزین نمودن آن ها با دارو های دیگر باشد.
  • شب قبل از عمل نهایت تلاش خود را انجام دهید که در نزدیکی کلینیک سکونت داشته باشید . توجه داشته باشید هرگونه تأخیر در روز عمل ممکن است سبب موکول شدن عمل شما به زمان دیگری شده و علاوه بر آن خسارتی بابت لغو عمل از شما دریافت گردد.
  • اگر از داروهای مسکن و خواب آور ، آنتی هیستامین ، فنوتیازین ، کلرپرومازین ، تیوریدازین ، تری فلئوپرازین ، پرومتازین ، پرفنازین و … استفاده می نمایید بایستی در مورد ادامه مصرف آنها از یک هفته قبل از عمل کاشت مو با پزشک جراح پیوند مو مشورت نمایید.
  • استفاده از مانیوکسیدیل و محلول های مشابه بهتر است از حدود دو هفته قبل از عمل قطع گردد. استفاده مجدد از این محلول ها پس از عمل با تجویز و نظر پزشک جراح پیوند مو آغاز می گردد.
  • از یک روز قبل از عمل کاشت مو از مصرف دارو های مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی شامل بروفن (Advil) ایندومتاسین ، دیکلوفناک ، ناپروکسن ، پیروکسیکام و نظیر آنها خودداری نموده و مصرف آنها را قطع نمایید.
  • استراحت کافی شب قبل از عمل یکی از مهمترین نکات اقدامات قبل از عمل کاشت مو زنده می باشد.
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.
تصاویر و نمونه‌های

قبل و بعد از کاشت

ایران فیت

در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

اقدامات روز عمل کاشت مو طبیعی

  • روز عمل قبل از حرکت به سمت کلینیک سر خود را با شامپو کاملاً شسته و تمیز نمایید.
  • اولین دوز آنتی بیوتیک خود را طبق دستور پزشک یک ساعت قبل از حرکت همراه با صبحانه یا ناهار مصرف نمایید.
  • وعده غذایی خود را حتما بخورید. اگرنوبت عمل شما صبح است، صبحانه و اگر بعدازظهر نوبت گرفته اید، نهار را حتما میل نمایید.
  • اگر به هر دلیل در انجام عمل شما از روش Sedation (استفاده از داروهای مسکن داخل وریدی تحت نظر متخصص بیهوشی) استفاده می شود بایستی در زمان عمل ناشتا باشید. در این مورد پزشک به شما دستورات لازم را خواهد داد.
  • اگر به پنی سیلین ، سفالکسین ، آریترومایسین و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید حتماً پزشک خود را آگاه سازید.
  • هر نوع لباسی که باعث شود از سر آن را در بیاورید (مانند تی شرت)، روز عمل نپوشید.
  • به دلیل اینکه حین عمل از داروهای تأثیرگذار بر روی هوشیاری استفاده می شود شما تا ۲۴ ساعت پس از عمل مجاز به رانندگی نمی باشید . بنابر این برای بازگشت خود برنامه ریزی لازم را انجام دهید.
  • در مورد چگونگی کوتاه نمودن موها بسته به روش انجام عمل کاشت مو و منطقه مورد نظر اطلاعات لازم به شما داده خواهد شد .شما می توانید تا روز قبل از عمل از رنگ مو استفاده نمایید.
  • در صورتی که اکثریت موهای شما به خصوص در نواحی بانک مو (پشت سر و اطراف گوش ها) سفید است بهتر است شب قبل از عمل موهای خود را رنگ نمایید.

آزمایشات لازم قبل از کاشت مو

پس از جلسات مشاوره و ویزیت در صورتی که کاندید کاشت موی طبیعی باشید در ابتدا بایستی آزمایشات زیر را به صورت ناشتا انجام دهید :

توصیه های بعد از کاشت مو

نکات مهم:

  • مصرف سیگار و قلیان تا 2 ماه پس از کاشت مو ممنوع است در صورت ضرورت به حداقل مقدار باشد.
  • آسپرین دو روز پس از اتمام کاشت می تواند مصرف شود.

  • تا ۲ روز پس از کاشت مشروبات الکلی مصرف نشود.
  • تا دو ماه پوست سر خود را نخارانید.
  • تا دو ماه انجام ورزش های سنگین ، شنا و ورزش های حرفه ای مانند کوهنوردی، فوتبال و شیرجه در آب ممنوع است.
  • پس از یک ماه می توان موی سر را شانه کرد.(البته فقط در یک جهت)
  • از شستن سر با آب سرد و خیلی گرم پرهیز کنید. (آب باید ولرم باشد)
  • از حدود ماه اول تا پایان ماه پنجم موهای کاشته شده دچار ریزش تدریجی می شوند که یک روند طبیعی است. این موها دوباره رشد خواهند کرد و به تدریج قرمزی ناحیه کاشت از بین می رود.
  • حدود ۳ تا ۶ ماه بعد موهای کاشته شده شروع به رشد مجدد می کنند ولی کمی نازک تر از موهای خود به نظر می رسند.
  • پایان ماه ۶ بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد موها از پوست سر خارج شده اند.
  • ۹ تا ۱۲ ماه بعد ۹۰ درصد موها به رشد نهایی خود می رسند.
  • تا ۲ سال تراکم موها افزایش یافته و حالت مو به حالت عادی باز می گردد.

طریقه باز کردن پانسمان در روز پس از کاشت مو

ابتدا کلاه توری (سرجی فیکس) را بردارید. سپس حدفاصل ناحیه کاشت و برداشت را از کنار گوش قیچی کرده و پانسمان ناحیه برداشت را به آرامی بردارید. ولی برای ناحیه کاشت لایه های بالایی را به آرامی بردارید و سپس مقدار زیادی مایه سرم روی لایه های زیرین که به ناحیه کاشت چسبیده بریزید و منتظر بمانید تا پانسمان کاملا خیس بخورد. پس از حدود ۱۵ دقیقه به آرامی پانسمان را از روی ناحیه کاشت بردارید.

چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد؟

بعد از کاشت مو باید تا مدت محدودی از انجام بعضی فعالیت‌ها و مصرف یک سری خوراکی‌ها اجتناب کنید. به عنوان مثال ورزش کردن و فعالیت فیزیکی زیاد که موجب تعریق سر می‌شود برای شما ضرر دارد. چون عرق کردن در ناحیه سر باعث می‌شود احتمال ایجاد عفونت افزایش پیدا کند. علاوه بر این در برخی ورزش‌ها مانند فوتبال یا شنا (شیرجه زدن در آب) احتمال وارد شدن ضربه به سر وجود دارد که حداقل تا دو ماه بعد از کاشت مو برای شما ضرر جدی دارد. تا یک هفته بعد از کاشت مو رفتن به سونای بخار نیز ممنوع است(ترجیحا تا یک مدت بعد از کاشت مو قید استخر و سونا را بزنید!).

بدون شک بعد از کاشت مو پزشکتان به شما می‌گوید که باید تا چند وقت از قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب نیزاجتناب کنید. همچنین خاراندن پوست سر نیز تا دو ماه بعد از کاشت ممنوع است. شستن سر با آب‌ خیلی سرد یا خیلی گرم نیز برای شما ضرر خواهد داشت.

مصرف سیگار و قلیان همواره برای سلامتی شما ضرر دارد و هرگز توصیه نمی‌شود اما حداقل تا دوماه بعد از کاشت مو به طور جدی از مصرف سیگار و قلیان دوری کنید. مصرف قرص آسپرین( در صورت تجویز پزشک) تا دو روز بعد از کاشت مو بلامانع است. جالب است بدانید که بعد از کاشت مو شانه زدن نیز برای شما ضرر دارد! البته از یک ماه بعد از کاشت می‌توانید موهای خود را تنها در یک جهت شانه کنید.

و در پایان یک خبر نه چندان خوشحال کننده برای دوست‌داران چای! خوردن چای بعد از کاشت مو تا دو هفته توصیه نمی‌شود چون نوشیدن چای باعث رقیق شدن خون می‌شود و می‌تواند موجب خون‌ریزی زخم‌ها شود(نوشیدنی‌های الکلی نیز تا حدی چنین خاصیتی دارند و مصرف آن‌ها نیز بعد از کاشت مو توصیه نمی‌شود).

علاوه بر رعایت مواردی که گفته شد حتما از پزشک خود بخواهید یک لیست کامل از مراقبت‌های مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد. 

در صورتی که کاشت مو انجام داده‌اید و در مورد مراقب‌های لازم نیاز به کمک دارید خوشحال می‌شویم در کلینیک ایران فیت به طور رایگان به شما مشاوره دهیم.
درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید

شستشوی کاشت

شستشوی برداشت

سوالات متداول

آیا خوردن چای بعد از کاشت مو ضرر دارد؟

خوردن چای بعد از کاشت مو تا دو هفته توصیه نمی‌شود چون نوشیدن چای باعث رقیق شدن خون می‌شود و می‌تواند موجب خون‌ریزی زخم‌ها شود.

قبل از کاشت مو چه بخوریم؟

خوردن یک وعده غذایی کامل و مقوی قبل از انجام عمل کاشت مو به شما کمک می‌کند تا حین عمل احساس ضعف نداشته باشید و قند خونتان افت نکند. علاوه بر این خوردن مواد غذایی مثل تخم مرغ و سبزیجات تیره  با تامین ویتامین مورد نیاز بدن شما به تقویت ریشه موها کمک می‌کنند. میوه‌هایی مثل آناناس هم برای خوب شدن زودتر زخم‌ها بسیار مفید هستند.

بعد از کاشت مو چه بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه توصیه می‌شود. بعد از کاشت مو رژیم صحیح غذایی به تقویت فولیکول‌های تازه کاشته شده کمک می‌کند و از ریزش موها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این می‌تواند موجب بهبود خون رسانی و اکسیژن رسانی به پوست سر و در نتیجه التیام سریع‌تر زخم‌ها شود. وجود آهن، روی، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین در رژیم غذایی شما علاوه بر کمک به بهبود سلامت کلی بدن به افزایش شانس موفقیت عمل کاشت موی شما نیز کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که تا مدتی بعد از کاشت مو از مصرف غذاهای چرب و سنگین یا غذاهای فست فودی و پرادویه خودداری کنید. همچنین نوشیدن انواع نوشابه گازدار و نوشیدنی‌های الکلی برای شما مضر است.

قبل از کاشت مو چه چیزهایی نباید خورد؟

خوردن غذای چرب و سنگین شب قبل از عمل ممنوع است. همچنین بهتر است از حدود دو هفته قبل از عمل از نوشیدن چای و الکل خودداری کنید.

پرسش و پاسخ ایران فیت
با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.
تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x