جدیدترین روش کاشت مو Micro FIT

پزشکی نسبت به سایر علوم تجربی، علمی جوان است و در میان‌ شاخه‌های پزشکی، پیوند یا کاشت مو یکی از جدیدترین پیشرفت‌های علمی محسوب می‌شود. از عمر کاشت مو شاید چند دهه گذشته باشد، اما روش‌های آن به سرعت در حال پیشرفت و بهینه‌ شدن هستند. در حدی که احتمالاً باید هر سال مطلب جدیدترین روش کاشت مو را دوباره از نو بنویسیم.

در دنیای پرشتاب پیشرفت‌های علمی، همگام شدن با متدهای روز دنیا اهمیت زیادی دارد. موضوعی که در کلینیک فوق تخصصی ایران FIT از گذشته تا کنون در اولویت قرار داشته است. کلینیک فوق تخصصی کاشت موی ایران FIT از سال ۱۳۷۱ تا به امروز استفاده از آخرین روش‌های کاشت مو را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان بنیانگذار روش پیوند واحد‌های فولیکولی (FIT) در ایران و با سابقه‌ی ۲۵ هزار کاشت مو موفق، همواره تلاش کردیم تا خدمت‌گذاری شایسته برای شما باشیم.

لیست مطالب

جدیدترین روش کاشت مو چیست ؟

در این مقاله تلاش کرده‌ایم که آخرین دستاوردها در کاشت مو و جدیدترین روش‌های کاشت مو را مورد بررسی قرار دهیم. برای این که ابهامات بسیاری که احتمالاً در سایت‌های مختلف برای شما ایجاد شده را برطرف کنیم و همچنین بررسی کاربردی و جامع‌تری بر جدیدترین روش کاشت مو داشته باشیم، باید ابتدا کمی درباره‌ی چگونگی کاشت مو و پایه‌ی علمی آن صحبت کنیم. سپس مروری کوتاه بر تاریخچه‌ی پیوند مو خواهیم داشت و در نهایت جدیدترین روش کاشت مو در ایران و جهان را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کاشت مو به زبان ساده

یکی از مواردی که احتمالاً موجب گیج شدن شما می‌شود، تعداد فراوان متدهای کاشت مو و مقالات بعضاً مبهم در سایت‌های مختلف است. برای این که بتوانید مسائل مختلف کاشت مو را متوجه شوید و تصمیم بهتری برای خود بگیرید، دانستن پایه‌های علمی پیوند مو اهمیت زیادی دارد. در این بخش می‌خواهیم کاشت مو را به زبانی ساده برایتان توضیح بدهیم.

کاشت مو چیست؟

عبارت علمی کاشت مو، پیوند مو است. چرا که مانند پیوند عضو، واحد‌های فولیکولی از بخشی از بدن که بانک مو نام دارد، برداشت و به بخش دیگر که گیرنده نام دارد، پیوند زده می‌شود. اساس تمام روش‌های کاشت مو نیز همین است. یعنی برداشت و کاشت واحد‌های فولیکولی که گرافت نامیده می‌شوند.

فولیکول چیست؟

فولیکول‌ها، واحدهای مو ساز در پوست ما هستند. یک واحد بسیار کوچک که شامل چندین مو (معمولاً ۲-۳ عدد) و بخش‌های دیگر مثل غدد چربی و عصب است. فولیکول‌های بدن بسته به محلشان در پوست، ویژگی‌های ساختاری متفاوتی دارند.

برخی از آن‌ها نسبت به ریزش مو مقاوم‌اند و برخی نیستند. مثلاً در بیشتر مردان، موهای جلو سر در ناحیه‌ی بالای پیشانی، نسبت به هورمون تستسترون حساس‌اند. این موها با افزایش سن و  قرار گرفتن در معرض هورمون تستسترون، می‌ریزند و باعث نوعی طاسی به نام ریزش مو با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنی می‌شوند.

فولیکول‌های بانک مو امّا، نسبت به ریزش مقاوم‌اند. مثلاً موهای منطقه‌ی گیج‌گاهی، پشت سر و موهای بدن و صورت، از لحاظ ساختار سلولی و ژنی، نسبت به هورمون تستسترون مقاوم‌اند؛ لذا در بیشتر مردان این مناطق دچار ریزش نمی‌شوند.

فولیکول‌هایی که از بانک مو برداشت شده و در جای جدید کاشته می‌شوند، تا آخر عمر در محل کاشته شده رشد می‌کنند و می‌توانید مانند مویی طبیعی با آن‌ها رفتار کنید. آن‌ها رنگ کنید، سشوار بکشید و حالت دهید.

تصاویر و نمونه‌های

قبل و بعد از کاشت

ایران فیت

در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

روش‌های کاشت مو

روش‌های کاشت مو را می‌توان در دو گروه کلی طبقه‌بندی کرد:

1- روش جراحی:

تکنیک FUT یا کاشت موی نواری

هردوی این روش‌ها نوعی جراحی محسوب می‌شوند؛ اما روش FIT به کاشت موی بدون جراحی معروف است. چرا که بدون درد، خونریزی، زخم شدن و عوارض دیگر جراحی است. در واقع FIT یک جراحی حداقل تهاجمی است. یعنی آسیبی که به پوست وارد می‌شود به سرعت بهبود می‌یابد و از جای زخم، خونریزی و غیره هم خبری نیست.

روش بدون جراحی

شامل تکنیک‌ انتقال واحد‌های فولیکولی یا FUE که در ایران با نام FIT شناخته می‌شود و سایر روش‌های بر پایه‌ی آن مانند SUT و MicroFIT که جدیدترین روش کاشت مو است.

در روش FUT، تعداد زیادی از فولیکول‌ها که در یک نوار مشخص قرار گرفته‌اند، به یک باره برداشت می‌شوند. این مسئله باعث خونریزی و زخم شدن پشت سر می‌شود که از نشانه‌های کلاسیک کاشت مو به حساب می‌آید. در کل روش FUT با وجود تهاجمی بودن، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید انجام آن برای فردی مناسب باشد.

در روش FIT و دیگر متدهایی که بر پایه‌ی این تکنیک بنا شده‌اند، فولیکول‌های مو دانه به دانه برداشت شده و در محل‌های خاص کاشته می‌شوند. برداشت و کاشت گرافت‌ها با استفاده از سوراخ‌های بسیار کوچکی که کمتر از ۱ میلی‌متر قطر دارند، انجام می‌شود. این سوراخ‌ها باعث ایجاد زخم‌های میکروسکوپی شده و بدون این که اثری از خود بگذارند، ظرف چند هفته کاملاً ناپدید می‌شوند. جدیدترین روش کاشت مو در دنیا یعنی کاشت رباتیک (ARTAS) و در ایران یعنی Micro FIT، هردو از روش FIT بهره می‌برند.

تاریخچه‌ی کاشت مو

اولین کاشت مو

اولین عمل پیوند مو در سال ۱۸۲۲ توسط یک دانشجوی پزشکی و استاد وی در آلمان انجام شد. تا قرن ۱۹ میلادی تنها چند نمونه از این عمل دیده شد اما در سال ۱۹۲۲، دکتر اوکودا، متخصص پوست ژاپنی با ابداع «تکنیک پانچ» موفق به کاشت مو با روشی مدرن شد. وی از تکنیک پانچ برای بازیابی ریزش موی ناشی از آسیب‌ها و سوختگی‌ها استفاده کرد.

پلاگ‌های مو

در سال ۱۹۵۲، دکتر اورنتریچ در آمریکا، برای اولین بار از کاشت مو برای بازیابی ریزش موی ناشی از طاسی با الگوی مردانه استفاده کرد. تکنیک وی به «پلاگ یا پَچ مو» معروف بود و در آن از گرافت‌های چهار میلی متری (به اندازه‌ی ته یک مداد) استفاده می‌شد. پلاگ‌های مو حاوی چندین فولیکول (تقریباً ۱۰ تا ۱۵ عدد مو) بودند. به دلیل اندازه‌ی بزرگ گرافت‌ها، ایجاد کردن ظاهر طبیعی در منطقه‌ی گیرنده تقریباً غیر ممکن بود. نتیجه‌ی کاشت مو با این روش را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ظهور FUT

استفاده از روش‌ پلاگ مو و دیگر روش‌های برخواسته از آن تا سال ۱۹۹۴ ادامه داشت. به مرور زمان اندازه‌ی پلاگ‌ها کوچکتر شد، اما باز هم مشکل غیرطبیعی به نظر رسیدن کاشت، باقی ماند. در سال ۱۹۹۵، جدیدترین روش کاشت مو در آن زمان، توسط دکتر برن‌استین و دکتر راسمن با ابداع روش FUT معرفی شد. FUT در حدود ۵ سال بعد به پراستفاده‌ترین روش کاشت مو تبدیل گردید. ایده‌ی تکنیک FUT این بود که به جای کاشت چند فولیکول به شکل یک پلاگ، واحدهای سازنده‌ی طبیعی مو، یعنی همان فولیکول‌ها، به صورت دانه دانه در محل مورد نظر کاشته شوند.

روش کاش موی FUE

مشکل روش FUT نسبت به روش دکتر اورنتریچ این بود که فولیکول‌ها به صورت نواری از پشت سر برداشت می‌شد و جای زخم نسبتاً بزرگی را بر جای می‌گذاشت. در صورتی که در تکنیک «پلاگ مو» این مشکل وجود نداشت.

دکتر برن‌استین و دکتر راسمن با برطرف کردن این مشکل، تحول بزرگ دیگری در کاشت مو رقم زدند. این دو پزشک در سال ۲۰۰۲ روشی به نام FUE (استخراج واحدهای فولیکولی) ابداع کردند که نیازی به برداشت نواری موها نداشت.  در روش FUE با استفاده از ابزار بسیار کوچکی، سوراخ‌هایی روی پوست سر ایجاد شده و فولیکول‌ها به صورت دانه دانه از بانک مو برداشت و در محل مورد نیاز کاشته می‌شود. سوراخ‌های کوچک طی چند روز التیام می‌یابند و جای زخم نیز باقی نمی‌ماند. FUE که در ایران با نام FIT شناخته می‌شود، پایه‌ی جدیدترین روش کاشت مو در ایران و جهان است.

استفاده از روش FUE دو مشکل بزرگ داشت:

  • اول؛ این که استفاده از این روش به مهارت بالای جراح و کادر درمانی نیاز داشت.
  • دوم؛ این که نیاز به ابزارهای بسیار کوچک و اختصاصی بود.

 

به همین جهت بسیاری از کلینیک‌های کاشت مو به استفاده از روش FUT ادامه دادند و هنوز هم به دلیل دشواری تکنیک FUE، بسیاری از آن‌ها از روش FUT برای کاشت مو استفاده کرده و با مطرح کردن ایرادهای غیرعلمی و بی‌اساس، روش FUE را می‌کوبند. روش FUE یا FIT به سرعت توسط کلینیک فوق تخصصی کاشت موی ایران FIT در بالاترین سطح ممکن به اجرا در آمد.

پرسش و پاسخ ایران فیت
با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.

جدیدترین روش کاشت مو در دنیا

جدیدترین روش کاشت مو در دنیا و ایران بر پایه‌ی روش FUE یا همان FIT بنا شده است. به مرور زمان ابزارها و تکنیک‌های روش FIT بهبود یافت تا نتایج کاشت مو بهتر از همیشه شود. جدیدترین روش کاشت مو در دنیا، روش R-FUE یا FUE رباتیک نام دارد.

این روش برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ با رونمایی از اولین ربات کاشت مو به نام ARTAS معرفی شد. در روش R-FUE، با استفاده از یک دستگاه کامپیوتری و به کمک سیستم اسکن سه بعدی توسط دستگاه، گرافت‌ها از بانک مو به ناحیه‌ی گیرنده انتقال می‌یابد. ربات ARTAS هنوز در مراحل توسعه و بهینه‌سازی قرار دارد و آخرین ورژن ساخته شده از آن در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

جدیدترین روش کاشت مو در ایران

جدیدترین روش کاشت مو در ایران با نام Micro FIT یا MFIT شناخته می‌شود. مانند روش ATRAS، این تکنیک نیز بر پایه‌ی FIT بنا شده و باعث بهینه‌شدن و بهتر شدن نتایج FIT گردیده است. تفاوت روش MFIT با سایر تکنیک‌های FIT در این است که برای برداشت و کاشت موها از ابزار دقیق میکروسکوپی استفاده می‌شود تا آسیب‌ها و خونریزی به حداقل ممکن برسد. زخم‌ها در عرض چند روز بهبود می‌یابند و پس از خوب شدن، اسکار یا جای زخمی برجای نمی‌گذارند.

 

مزایای روش Micro FIT

حداقل تهاجم
جدیدترین روش کاشت مو، روشی بدون درد، غیر تهاجمی، با حداقل خونریزی و بدون برجای ماندن جای زخم یا اسکار است. در این روش از چاقو جراحی استفاده نمی‌شود و از زخم و بخیه خبری نیست.

ابزارهای پیشرفته و استخراج با کیفیت
ابزارهای استفاده شده در روش Micro FIT بسیار پیشرفته هستند. در این روش مانند روش کاشت موی رباتیک با دستگاه ARTAS، از تکنیک دو مرحله‌ای تیز و کند برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود. ابتدا از یک ابزار نوک تیز با اندازه‌ی کمتر از ۱ میلی‌متر برای سوراخ کردن پوست و سپس از یک ابزار کند تر برای استخراج فولیکول استفاده می‌شود. این تکنیک باعث به حداقل رسیدن آسیب دیدن فولیکول‌ها و پرتی گرافت‌ها شده و فولیکول همراه با تمام بخش‌ها مانند غدد چربی و پاپیلا استخراج می‌شود.

در روش SUT نیز از این تکنیک برای برداشت فولیکول‌ها استفاده می‌شود به همین جهت روش SUT را نیز می‌توان در زمره‌ی جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت مو قرار داد. دستگاه SAFE که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجهز به تکنیک دومرحله‌ای تیز و کند است.

نتیجه عالی

نتیجه‌ی کاشت کاملاً طبیعی، نامحسوس و دائمی خواهد بود. کمی بعد از عمل، موهای ناحیه‌ی بانک مو بدون هیچ تغییری رشد کرده و حالت طبیعی پیدا می‌کنند. زخم‌های ایجاد شده در ناحیه‌ی گیرنده، به سرعت (در عرض چند روز) بهبود یافته و هیچ اثری بر جای نمی‌گذارند.

انعطاف پذیری

روش Micro FIT بسیار انعطاف‌پذیر است. از این روش می‌توان برای کاشت ابرو، موهای صورت، ترمیم کاشت، انواع جنس مو و عمل‌های کوچک‌ استفاده کرد. همچنین در این روش از تجهیزات بهداشتی و یکبار مصرف استفاده می‌شود.

درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید

تذکری بسیار مهم

نکته‌ای که در انتها باید به آن اشاره کرد، این است که تمام روش‌های کاشت مو نیاز به مهارت بالا و تجربه‌ی زیاد دارند. در کاشت مو از هر روشی که استفاده شود، هر چقدر هم که پیشرفته باشد، در صورتی که پزشک و کادر درمانی از تجربه و دانش کافی برای انجام آن روش بهره‌مند نباشند، کاشت مو موفقیت آمیز نخواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در کاشت مو برای بیماران اهمیت دارد، طبیعی به نظر رسیدن آن است. اگر خط رویش جدید طبیعی نباشد یا به اصطلاح عروسکی باشد، هزینه و زمان شما ضایع خواهد شد. این مشکل با استفاده از تکنیک‌های ایجاد طبیعی‌ترین خط رویش مو که در انحصار کلینیک ایران FIT قرار دارد، برطرف شده است.

پس صرف پیشرفته بودن و جدید بودن روش کاشت مو، تضمینی برای موفقیت کاشت نیست. تجربه‌ی کلینیک ایران FIT با ۲۵ هزار عمل کاشت موی موفق، ضامن مهارت و دانش ما در این زمینه است.

تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x