کاشت مو به روش SUT

در بسیاری از فرهنگ‌های سرتاسر دنیا از موهای سر، به عنوان تاج جوانی یاد می‌شود. عوامل بسیاری، از بیماری‌ها و آسیب‌ها گرفته تا عوامل ژنتیکی و محیطی، باعث ریزش موها و طاسی بسیاری از ما می‌شود. اما خبر خوب این است که کاشت مو راهی قطعی و دائمی برای بازیابی تاج جوانی است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کاشت مو به روش SUT بپردازیم.

لیست مطالب

کاشت مو به روش SUT

اگر دیگر مقالات کلینیک ایران FIT را مطالعه کرده باشید، حتماً با انواع روش‌های کاشت مو آشنایی دارید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر تصمیم به کاشت مو دارید، حتماً تمام مقالات ما را مطالعه کنید. چرا که اولین قدم به سمت کاشت مویی موفق، کسب اطلاعات کافی در این‌باره است. به هر حال لازم است پیش از این که به سراغ بررسی کاشت مو به روش SUT برویم، شما را با مقدمات کاشت مو آشنا کنیم.

کاشت مو چیست؟

تمام موهای بدن درون ارگان‌های کوچکی به نام فولیکول‌ ساخته می‌شوند. فولیکول‌ها واحدهایی ساختاری متشکل از چندین بخش مانند غدد سباسه، پاپیلا و بخش‌های دیگر بوده و وظیفه‌ی آن‌ها ساخت و کنترل رویش موها است. فولیکول‌ها تقریباً در تمام بدن وجود دارند و بسته به محل قرارگیری‌شان، موهای متفاوتی می‌سازند. مثلاً موهای پس سرِ شما در نواحی پایین گردن نازک‌تر و در نواحی بالا، ضخیم‌تر است.

تفاوت بین فولیکول‌ها در آلوپسی آندروژنی یا طاسی با الگوی مردانه بسیار واضح‌تر است. در این شکل طاسی، موهای ناحیه‌ی جلوی سر نسبت به هورمونی به نام تستسترون (هورمون مردانه) حساس‌‌اند. به این ترتیب با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض این هورمون، نازک شده و می‌ریزند. اما موهای ناحیه‌ی گیج‌گاهی و پشت سر نسبت به ریزش مقاوم‌اند و دچار نازکی نمی‌شوند. پس اگر فولیکول‌های این نواحی را به منطقه‌ی طاس منتقل کنیم، موهای جدید به طاسی مقاوم بوده و تا آخر عمر رشد می‌کنند.

اساس تمام شیوه‌های کاشت مو همین است. انتقال فولیکول‌ها، که اصطلاحاً گرافت نامیده می‌شوند، از بخش های مقاوم به طاسی به بخش‌های کم‌پشت یا طاس. به ناحیه‌ای که موها از آن برداشت می‌شود، بانک مو و به قسمتی که موها در آن کاشته می‌شوند، ناحیه‌ی گیرنده یا پذیرنده می‌گویند.

کاشت مو به روش sut,کاشت مو sut
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
قبل و بعد از کاشت موقبل و بعد از کاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.
تصاویر و نمونه‌های

قبل و بعد از کاشت

ایران فیت

در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

روش‌های کاشت مو

روش‌های کاشت مو به دو دسته‌ی جراحی و غیر جراحی تقسیم می‌شوند. روش جراحی با نام اختصاری FUT شناخته می‌شود که در آن فولیکول‌ها به شکل نواری از پشت سر برداشت می‌شوند. برداشت این نوار، باعث زخم و خونریزی شده و نیاز به بخیه دارد.

در روش‌های غیر جراحی، خبری از زخم و بخیه نیست. فولیکول‌ها از بانک مو به صورت دانه دانه و با ایجاد کردن برش‌هایی کوچکتر از یک میلی‌متر، برداشت می‌شوند. پایه‌ی تمام روش‌های غیر جراحی، روش FIT است. سایر روش‌های غیر جراحی مانند جدیدترین روش کاشت مو SUT، Micro FIT و BHT، حالات بهینه‌سازی شده و بهبود یافته‌ای از FIT هستند. مثلاً در کاشت مو به روش SUT برای برداشت گرافت‌ها از دستگاه پیشرفته‌ای به نام SAFER استفاده می‌شود.

نکته مهم در مورد روش SUT

بسیاری از مخاطبان وب‌سایت و متقاضیان کاشت مو از ما می‌پرسند که چرا در منابع خارجی، نامی از روش SUT برده نشده و این روش تنها در سایت‌های داخلی دیده می‌شود. کاشت مو به روش SUT یک روش من درآوردی یا غیر استاندارد نیست. بلکه صرفاً در ایران با نامی غیر نام اصلی شناخته می‌شود. نام SUT توسط متخصصان ایرانی ابداع شده که حرف S ابتدای آن برگرفته از تکنیکی و دستگاهی است که در این روش استفاده می‌شود.

در کاشت مو به روش SUT از تکنیکی استفاده می‌شود که در دنیا به SAFER یا S.A.F.E.R معروف است. دستگاه استفاده شده در این روش، به یک مکنده یا ساکشن مجهز است که به جراح در استخراج فولیکول‌ها کمک می‌کند. به همین جهت نام این تکنیک را «استخراج فولیکولی به کمک ساکشن» یا «Suction Assisted Follicular Extraction» گذاشته‌اند.

مراحل کاشت مو به روش SUT

۱. ایجاد برش به کمک پانچ

به بخشی از دستگاه SAFER که سوراخ‌ها را ایجاد می‌کند و به پانچ مجهز است، هندپیس (Hand-piece) گفته می‌شود. در مرحله‌ی اول، به کمک هندپیس، سوراخ‌هایی به اندازه‌ی کمتر از یک میلی‌متر در بانک مو ایجاد می‌شود. عمق و زاویه‌ی وارد کردن پانچ هندپیس به درون پوست اهمیت زیادی داشته و مهارت بالای جراح را می‌طلبد. اگر عمق سوراخ کافی نباشد، فولیکول نصفه و نیمه خارج می‌گردد و اگر زاویه صحیح نباشد، موجب آسیب به گرافت می‌شود.

در کاشت مو به روش SUT از تکنیک خاصی استفاده می‌شود که «تکنیک تیز و کند» نام دارد. یعنی ابتدا به کمک یک پانچ تیز، سوراخی ایجاد شده و سپس به کمک ابزار کندتری، گرافت برداشت می‌شود. در مرحله‌ی استفاده از ابزار کند، اگر مهارت جراح کافی نباشد، فولیکول به لایه‌های عمیق‌تر پوست فرو می‌رود. به این خطا «دفن شدن فولیکول» گفته می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، فولیکول دفن شده می‌تواند موجب التهاب و کیست شود. استخراج این فولیکول کار دشواری نیست؛ اما وقت زیادی را تلف می‌کند.

۲. برداشت گرافت با مکش

همانطور که اشاره شد، دستگاه SAFER به یک مکنده یا ساکشن مجهز است. در مرحله‌ی دوم، فولیکول به کمک مکش از پوست سر خارج می‌شود. فرآیند خارج سازی فولیکول‌ها در کاشت مو روش FIT چون توسط انبرک انجام می‌شود، زمان بیشتری می‌برد. این مشکل در کاشت مو به روش SUT برطرف شده و به همین دلیل تعداد گرافت‌های کاشته شده در یک جلسه افزایش می‌یابد.

۳. آماده‌سازی گرافت‌ها

گرافت‌ها از درون لوله‌ی دستگاه SAFER به درون مخزنی هدایت می‌شوند. سپس آن‌ها را از مخزن خارج و درون محلول نگه‌داری قرار می‌دهند. تیم درمانی با استفاده از میکروسکوپ گرافت‌ها را برای کاشت آماده می‌کند. این مرحله نیز توسط ابزار دستی و نیروی انسانی انجام می‌شود؛ لذا مهارت و سرعت عمل اهمیت زیادی دارد. هرچه فولیکول‌ها برای مدت بیشتری از بدن بیرون باشند، احتمال موفقیت آمیز بودن کاشت‌شان کمتر می‌شود.

4. مشخص کردن خط رویش جدید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از ایرادی بی‌اساسی که به روش SUT می‌گیرند، خط رویش غیرطبیعی و عروسکی است. این موضوع اصلاً ربطی به روش SUT نداشته و صرفاً متکی به مهارت و هنر جراح است. خط رویش باید به شکل دقیق مهدنسی و طراحی شود. اجرای طبیعی‌ترین خط رویش در ایران در انحصار کلینیک کاشت مو ایران FIT قرار دارد.

۵. کاشت گرافت‌ها

در مرحله‌ی پایانی، به کمک پانچ استاندارد (SP90) سوراخ‌های کوچکی در ناحیه‌ی گیرنده ایجاد می‌شود. سپس گرافت‌های آماده‌سازی شده به کمک انبرک یا دستگاه SAFE به درون این سوراخ‌ها هدایت می‌شوند. ظرافت استفاده از ابزار و توجه به خواب مو از مواردی هستند که در این مرحله به میزان مهارت جراح بستگی دارند.

 

پرسش و پاسخ ایران فیت
با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.

مزایا و معایب کاشت مو به روش SUT
|کاشت مو به روش SUT شکلی بهینه‌سازی شده از روش FIT است. به همین جهت تمام مزیت‌های آن را داشته و برخی از معایب آن را نیز برطرف کرده است.

مزایای مشترک با روش FIT

معایب روش FIT که در SUT برطرف شده‌اند

زمانی که روش FIT معرفی شد، یک اشکال بزرگ داشت؛ پرتی بیشتر و تعداد کمتر گرافت‌ها نسبت به روش FUT. در روش FUT، فولیکول‌ها به همراه پوست سر به شکل یک نوار برداشت شده و گرافت‌ها زیر میکروسکوپ آماده‌ی کاشت می‌شوند. این روش دو مزیت مهم دارد:

در کاشت مو به روش SUT این ایرادات تا حد بسیار خوبی برطرف شده است. استفاده از ابزار مکش، احتمال آسیب دیدن فولیکول‌ها را کاهش و سرعت برداشت را افزایش می‌دهد. معمولاً از روش FIT نمی‌توان برای کاشت موهای وسیع استفاده کرد. در صورتی که روش SUT برای این کار مناسب‌تر است.

برتری‌های SUT نسبت به FIT

معایب روش SUT

درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید

هزینه‌ی کاشت مو به روش SUT

قیمت کاشت مو به روش SUT در کلینیک ایران FIT چیزی بین ۵ تا ۷ میلیون است. مواردی از نظر تعداد گرافت، تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به تراکم دلخواه و زمان جلسات می‌توانند روی قیمت تاثیر بگذارند.

آیا SUT برای من مناسب است؟

بهترین کسی که می‌تواند به این سوال پاسخ دهد، پزشک متخصص کاشت مو است. در ادامه مواردی را که تعیین کننده‌ی کاندیدای مناسب برای کاشت مو به روش SUT هستند، معرفی کرده‌ایم. اگر شرایط مناسبی داشتید، باید جویای نظر تخصصی پزشک متخصص شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

توصیه های بعد از کاشت مو به روش SUT

معمولاً بعد از کاشت مو به روش SUT احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت. اگر هم داشته باشید بسیار کم است و با قرص‌های مسکن معمولی مدیریت می‌شود. در چند روز ابتدایی ظاهر پوست سر به دلیل وجود لخته‌های خون قدری ناخوشایند است. البته می‌توانید سر خود را با کلاه بپوشانید.

این لخته‌ها در تثبیت فولیکول‌ها اهیمت دارند و مثل سیمانی آن‌ها را محکم می‌کنند. زخم‌های ناحیه‌ی کاشت تا ۷ روز و زخم‌های بانک مو تا ۱۴ روز کاملاً بهبود یافته و ناپدید می‌شوند. قرمزی محل کاشت و ورم سر و صورت نیز ممکن است دیده شود که این‌ها نیز بعد از چند روز ناپدید می‌شوند.

روز بعد از کاشت مو به روش SUT می‌توانید به محل کار بروید؛ اما معمولاً توصیه می‌شود که چند روزی استراحت کنید. در مورد فعالیت فیزیکی محدودیتی وجود ندارد ولی حتماً قبل از بازگشت به باشگاه، از نظر پزشک مطلع شوید.

نتایج کاشت مو به روش SUT

 

موهای سر در هر ماه حدود ۱ سانتی‌متر رشد می‌کنند. به همین جهت مشاهده‌ی نتیجه‌ی نهایی کاشت مو بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد. بعد از رشد موها، می‌توانید با آن‌ها مانند موهایی طبیعی رفتار کنید. سشوار کشیدن، رنگ کردن و حالت دادن موها بلامانع است. البته این که چه زمانی مجاز به انجام این کارها هستید را باید از پزشک خود بپرسید.

تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x