جوش بعد از کاشت مو

جوش بعد از کاشت مو

لیست مطالب

کسانی که کاشت مو انجام می‌دهند باید آمادگی مواجه شدن با چند عارضه‌ی جانبی خفیف را داشته باشند. این عوارض جانبی موقتی بوده و توصیه‌هایی برای رفع آن‌ها توسط پزشک به شما ارائه می‌شود. شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی در مورد کاشت مو، ورم و قرمزی در ناحیه‌ی گیرنده است. علاوه بر این، گاهی جوش‌هایی در نواحی دهنده یا پذیرنده ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد درمان جوش بعد از کاشت مو صحبت کنیم اما پیش از آن باید ببینیم که اصلاً چرا این جوش‌ها ایجاد می‌شوند.

جوش بعد از کاشت مو چیست؟

در پزشکی به جوش‌هایی که بعد از کاشت مو روی پوست سر ایجاد می‌شوند، فولیکولیت گفته می‌شود. ­با وجود این که این جوش‌ها ظاهر ناخوشایندی دارند، نشانه‌ای خوب از رشد موها و کاشت صحیح فولیکول‌ها هستند. پس حواستان باشد که این جوش‌ها با آکنه متفاوت‌اند و درمان جوش بعد از کاشت مو نیز با درمان آکنه فرق دارد.

جوش بعداز کاشت مو

فولیکولیت چیست؟

به التهاب نواحی اطراف فولیکول مو، فولیکولیت یا التهاب فولیکول گفته می‌شود. این التهاب معمولاً به شکل یک جوش ظاهر می‌شود. دلیل فولیکولیت، استرس وارد شده به پوست در ناحیه‌ی کاشت یا برداشت است. فولیکولیت تنها پس از کاشت مو دیده نمی‌شود؛ بلکه عارضه‌ای رایج است که خود به خود یا مثلاً بعد از اصلاح صورت پدید می‌آید. به همین دلیل افرادی که کاشت مو انجام نداده‌اند هم دچار این عارضه می‌شوند.

جوش بعد از کاشت مو چه زمانی ظاهر می‌شود؟

جوش بعد از کاشت مو معمولاً در دو هفته‌ی ابتدایی بعد از کاشت ظاهر می‌شود که در این زمان، موهای تازه کاشته شده در حال رشد هستند. همچنین احتمال جوش زدن پوست سر تا ۶ ماه بعد وجود دارد. پس اگر این جوش‌ها را مدتی طولانی مشاهده کردید، نگران نباشید. علت جوش سر بعد از کاشت مو می‌تواند مربوط به واکنش طبیعی بدن نسبت به عمل باشد. البته عدم رعایت بهداشت و چربی بیش از اندازه پوست سر نیز می‌تواند دلیل جوش بعد از کاشت مو باشد.

در نظر داشته باشید که باید از ترکاندن جوش بعد از کاشت مو خودداری کنید( هرچقدر هم این کار وسوسه کننده به نظر برسد باید مقاومت کنید!). قرار دادن کمپرس آب گرم روی جوش‌ها می‌تواند برای کاهش التهاب و کوچکتر شدن جوش‌ها مفید باشد. به این نکته توجه کنید که جوش‌ها انواع و شکل ظاهری متفاوتی دارند و قرار دادن کمپرس آب گرم برای جوش سر سفید بعد از کاشت مو توصیه نمی‌شود.

در صورتی که متوجه ایجاد جوش چرکی بعد از کاشت مو روی سر خود شدید بدانید که لازم است توجه بیشتری به رعایت بهداشت و نظافت پوست سر خود داشته باشید. جوش های چرکی بعد از کاشت مو خیلی شایع نیستند و در برخی شرایط نیاز است توسط پزشک درمان شوند( این درمان می‌تواند شامل مصرف چرک خشک کن و آنتی بیوتیک یا تخلیه جوش با سوزن استریل باشد.)

قبل کاشت مو ایران فیتنمونه کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موبعد از کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موکاشت مو
قبل از کاشت موکاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

درمان جوش‌ بعد از کاشت مو

جوش‌های غیرچرکی و غیرعفونی، معمولاً خود به خود خوب می‌شوند. اما بازهم بهتر است که در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. احتمال دارد که جوش نشانه‌ی اولیه‌ی عفونت باشد. این را فقط پزشک می‌تواند تشخیص دهد.

توصیه‌های درمان جوش بعد از کاشت مو شامل موارد زیر است:

  • جوش‌ها را نترکانید. این کار باعث بدتر شدن شرایط و خطر به وجود آمدن اسکار می‌شود.
  • سر خود را دو بار در روز با استفاده از صابون‌های آنتی‌باکتریال یا شامپوهای درمانی (مانند زینک پیریتیون) بشویید. از لیف استفاده نکنید. بعد از شست‌وشو نیز سر خود را با حوله‌ای تمیز خشک کنید.
  • ژل‌ها و مایع‌های شست‌وشوی مناسب برای آکنه‌ها می‌توانند موثر باشند. محصولاتی که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکسید هستند، باعث کاهش التهاب و کشته شدن باکتری‌ها می‌شوند.
  • از محصولات بهداشتی حاوی روغن استفاده نکنید.

اگر جوش‌ها ناشی از عفونت یا مشکلات جدی دیگر باشند، ممکن است نیاز به داروهای موضعی یا خوراکی داشته باشید. داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچی یا استروئیدها (کورتون).

سوالات متداول جوش سر بعد از کاشت مو

چرا بعد از کاشت مو جوش می‌زنیم؟

ظاهر شدن جوش بعد از کاشت مو می‌تواند مربوط به واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به عمل باشد. چربی زیاد پوست سر و عدم رعایت بهداشت سر نیز می‌توانند باعث ایجاد جوش بعد از کاشت مو شوند.

آیا همه افراد بعد از کاشت مو جوش می‌زنند؟

جوش زدن بعد از کاشت مو تا حدی طبیعی است اما نمی‌توان گفت لزوما تمام افراد بعد از کاشت مو جوش می‌زنند.

راه درمان جوش بعد از کاشت مو چیست؟

جوش‌ها انواع مختلفی دارند و برخی از انواع آن نیاز به درمان ندارند. بنا بر تشخیص پزشک معالج برخی جوش‌های چرکی یا کیست‌های مویی می‌توانند خطرناک باشند و به درمان نیاز دارند(تخلیه توسط پزشک یا مصرف چرک خشک کن و دارو).

آیا می‌توان از جوش زدن بعد از کاشت مو جلوگیری کرد؟

رعایت نظافت و بهداشت پوست سر و مصرف صحیح و به موقع داروها و پمادهایی که پزشکتان تجویز کرده می‌تواند در جلوگیری از ایجاد جوش موثر باشد.

چه مدت بعد از کاشت مو جوش‌ها ظاهر می‌شوند؟

معمولا چیزی حدود دو هفته تا شش ماه بعد از کاشت ممکن است جوش‌ها روی سر ظاهر شوند. در بسیاری موارد این جوش‌ها خطرناک نیستند و نیاز به درمان خاص نخواهند داشت.

در صورت مشاهده جوش سر دو ماه بعد از کاشت مو چه کنیم؟

در اکثر موارد جوش زدن سر دو ماه  بعد از کاشت مو امری طبیعی است که خود به خود برطرف می‌شود و نیازی به نگرانی نیست. اما در برخی موارد در صورت وجود جوش‌های چرکی یا تعداد خیلی زیاد جوش بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید
5 1 امتیاز
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x