کلینیک ایران FIT لوگو
فولیکول مو

فولیکول مو چیست؟

لیست مطالب

فولیکول مو یک اندام پویا در پوست پستانداران است که از 20 نوع متفاوت سلول تشکیل شده است. هر کدام از این سلول ها وظیفه مجزایی را انجام می دهند.فولیکول مو تنظیم رشد مو را از طریق تعاملی پیچیده بین هورمون ها، نوروپپتید ها و سلول های ایمنی بدن تنظیم می کند. همین تعامل باعث رشد موها در بدن انسان می شود. مو  شامل سه بخش ریشه، ساقه و فولیکول مو است. در این مقاله توضیحاتی جامع در مورد یکی از حساس ترین قسمت های مو یعنی فولیکول مو به شما عزیزان ارائه خواهد شد.

فولیکول مو چیست؟

واژه فولیکل برگرفته از یک کلمه لاتین به معنای کیسه است. فولیکول یکی از مهمترین سلول ها و عضلات پوست سر است و حفره ای است که مو در آن قرار دارد. ساختار پیچیده ی فولیکول مو در پوست  است مسئول رشد مو در بدن انسان می باشد. ضعیف شدن فولیکول مو یکی از علل ریزش مو و طاسی است.

قبل کاشت مو ایران فیتنمونه کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موبعد از کاشت مو ایران FIT
قبل کاشت موکاشت مو
قبل از کاشت موکاشت مو
نمونه‌های قبل و بعد از کاشت مو ایران فیت
در صورت تمایل به تماشا نمونه‌کارهای بیشتر کاشت مو، ابرو، ریش جهت بررسی مدل‌های مختلف، خط‌رویش‌های مختلف متناسب با هر ویژگی ظاهری به گالری تصاویر ما رجوع کنید.

ساختمان فولیکول مو :

  • پاپیلا (Papilla)
  • پاپیلا یک ساختار بزرگ در پایه فولیکول مو است.
    پاپیلا از یک بافت هم بند و یک حلقه مویرگی تشکیل شده اند.
    تقسیم سلولی در پاپیل ها به ندرت اتفاق میفتد یا اصلا وجود ندارد.
  • ماتریکس (Matrix)
  • ماتریکس در اطراف پستانک یا همان پاپیلا قرار دارد.
  • غلاف ریشه (Root Sheath)
  • غلاف ریشه از دو قسمت ریشه خارجی و داخلی تشکیل شده است.
    این بخش از مهم ترین قسمت های مو به شمار می رود.
    پوسته ریشه داخلی از سه لایه تشکیل شده است :
    1- لایه هنلو 2- لایه هاکسلی 3- لایه کوتیکول.

ساختار مو

هر شاخه مو از سه لایه تشکیل شده است :

  • مِدولا : داخلی ترین لایه مدولا نام دارد. این لایه فقط در موهای که ضخامت بالایی دارند دیده می شود. یکی از ویژگی های لایه مدولا انعکاس مناسب نور است. این لایه از مو باعث می شود موها در نور آفتاب به رنگی غیر از رنگ اصلی خود دیده شوند.
  • کورتکس : لایه میانی مو کورنکس نام دارد. مسئولیت حالت دهی به موها و نیز رنگ مو بر عهده این لایه است.
  • کوتیکول : بیرونی ترین لایه مو  کوتیکول نام دارد. این لایه بسیار نازک می باشد و با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. لایه کوتیکول بدون رنگ است و نقش محافظت از لایه ضخیم و میانی مو یعنی همان کورتکس را بر عهده دارد.
ساختمان مو
درخواست مشاوره تخصصی کاشت مو
در صورت تمایل به بهره‌مندی از مشاوره تخصصی کاشت مو به صورت رایگان، این امکان را دارین نوبت خود را برای مشاوره آنلاین و غیرحضوری یا به‌صورت مشاوره حضوری ثبت کنید

چرخه رشد مو

آناژن (رشد) : مرحله آناژن مرحله تکثیری است. آناژن دقیقا همان زمانی است که یک غلاف موی جدید توسط فولیکول مو شکل می گیرد. برای موهای واقع در سر، مرحله رشد معمولا 2 تا 6 سال طول می کشد، در حالی که برای ابروها و مژه ها، تا چند ماه طول می کشد. بطور میانگین 85 درصد از موهای هر فرد در مرحله آناژن قرار دارند.

کُلاژن (توقف) : دوره ای کوتاه و گذارا در رشد موها، در طول دوره کلاژن رشد موها متوقف شده و اندازه فولیکول مو کاهش پیدا می کند؛ در نهایت فولیکولهای مو از ناحیه پاپیلا جدا می شوند و این مرحله از رشد مو تمام می شود.

تِلوژن (آرامگیری) : طول این دوره معمولا سه ماه است. در دوره تلوژن همه فعالیت های سلولی متوقف می شود و موی مرده، حین شست و شو و یا در اثر فشار ناشی از رشد موی جدید می‌ افتد.

کلینیک فوق تخصصی کاشت مو ایران FIT
پرسش و پاسخ ایران فیت
با مراجعه به صفحه پرسش و پاسخ ایران فیت، سوالات متداول متقضیان به همراه پاسخ تخصصی تیم پزشکی ما را مطالعه کنید، در صورت نیافتن پرسش و پاسخ مدنظرتان آن را با ما در میان بگذارید.
نظرات شما :
2 1 امتیاز
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
تماس با ایرانFIT
0
نظرات شما ارزشمند است، آن را با ما به اشتراک بگذارید.x